Ułatwienia dostępu

System Zapewniania Jakości Kształcenia

Systematyczna i kompleksowa ocena realizacji zakładanych efektów uczenia się,  doskonalenie jakości kształcenia i budowanie wysokiej kultury kształcenia należą do priorytetowych zadań realizowanych przez władze Instytutu Ekonomii.  

Wysoka jakość i kultura kształcenia jest współtworzona przez wszystkich członków społeczności Instytutu Ekonomii. Odpowiedzialność za przebieg i rezultaty procesu kształcenia wynika z tradycji Uczelni i stanowi ważny aspekt strategii Uniwersytetu Ekonomicznego Krakowie.

W latach 2012-2019 zadania związane z doskonaleniem jakości kształcenia były realizowane zgodnie z Uczelnianym Systemem Jakości Kształcenia (USZJK), którego organizacja obejmowała Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia (WZJK) Komisję Rektorską ds. Jakości Kształcenia, powołane na podstawie Uchwały Senatu UEK nr 22/2012. Funkcjonujący na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Zespół ds. Jakości Kształcenia (WZJK) analizował, koordynował, inicjował i oceniał działania podejmowane na rzecz doskonalenia jakości kształcenia.

Metodami wykorzystywanymi w ramach działalności Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia są głównie ankietowe badania opinii studentów na temat zajęć dydaktycznych, hospitacje zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich, badania opinii nauczycieli akademickich dotyczących osiągania zakładanych efektów kształcenia, jak również inne sposoby umożliwiające dokonywanie systematycznej i kompleksowej oceny realizowanych efektów oraz procesu kształcenia, mające na celu doskonalenie jakości kształcenia i budowanie kultury jakości. Od 1 października 2019 r. zadania te były realizowane przez Zespół ds. Jakości Kształcenia funkcjonujący w Instytucie Ekonomii.   

Mając na uwadze nieustanne doskonalenie rozwiązań systemowych w zakresie zapewniania jakości kształcenia w październiku 2021 r. został wprowadzony Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK) działający w oparciu o: Uczelnianą Radę Doskonałości Dydaktycznej (jako Komisję Rektorską), instytutowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia i Zespoły ds. Jakości Kształcenia w pozostałych jednostkach organizacyjnych UEK realizujących proces dydaktyczny na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich (Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.67.2021 z dn. 11. października 2021 r.).  

W realizacji obecnych zadań wykorzystuje się wieloletnie doświadczenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w zakresie dbałości o wysoką jakość kształcenia. Sięgają one początku lat 90. XX w., kiedy to po raz pierwszy podjęto badania ankietowe opinii studentów na temat jakości kształcenia. W kolejnych latach  działania te były kontynuowane i podlegały ciągłej ewaluacji. Od połowy lat 90. wsparciem dla podnoszenia jakości kształcenia były także warsztaty dydaktyczne, organizowane przez Stowarzyszenie Adiunktów i Wykładowców, poświęcone aktualnym problemom, nurtującym nauczycieli akademickich (m.in. regulacjom prawnym w szkolnictwie wyższym, etyce w szkolnictwie wyższym, ujednoliceniu wymagań i kryteriów oceny studenta, jak również jakości kształcenia). W zakresie podnoszenia jakości kształcenia i doskonalenia kompetencji dydaktycznych, istotną rolę odgrywają również projekty i działania podejmowane przez Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej (do 2015 r. funkcjonujące jako Studium Doskonalenia Dydaktycznego), szczególnie poprzez wskazanie możliwości stosowania nowoczesnych metod nauczania, technik oraz środków dydaktycznych. Drugą wewnętrzną instytucją wspierającą nauczycieli akademickich w projektowaniu kursów zdalnych i wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie kształcenia, w tym platformy e-learningowej Moodle, jest Zespół ds. e-Learningu funkcjonujący w ramach Centrum Jakości Kształcenia.

Tworząc system i podejmując działania na rzecz zapewnienia i  doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, w 2008 roku powołano pełnomocnika ds. jakości kształcenia oraz biuro pełnomocnika ds. jakości kształcenia. Obecnie biuro zostało zastąpione przez Zespół ds. Monitorowania i Analiz Jakości Kształcenia (działający w strukturze wspomnianego już Centrum Jakości Kształcenia). Zespół organizuje, koordynuje i nadzoruje wszelkie działania zmierzające do zapewnienia oraz doskonalenia jakości kształcenia w Uczelni.