Ułatwienia dostępu

Strategia doskonalenia dydaktyki w Instytucie Ekonomii na lata 2024-2028

Wprowadzenie

Niniejszy dokumentu stanowi Strategię doskonalenia dydaktyki w Instytucie Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (IE UEK) na lata 2024-2028.

Dokument ten zawiera diagnozę sytuacji Instytutu Ekonomii w postaci analizy SWOT przeprowadzonej w roku akademickim 2022/2023. W kolejnej części sformułowano cele dotyczące rozwoju dydaktyki na lata 2024-2028. Realizacja tych celów ma przyczynić się do wzmocnienia pozycji Instytutu Ekonomii i oferowanego w jego ramach kształcenia studentów opartego o przekazywanie aktualnych treści, dostosowanych do wymagań i oczekiwań rynku pracy, wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Wizja

Wzmocnienie pozycji Instytutu Ekonomii jako jednostki kształcącej kadry dla podmiotów sektora biznesu, administracji publicznej i sektora pozarządowego poprzez doskonalenie systemu kształcenia,  przekazywanie pogłębionej i aktualnej wiedzy, rozwijanie i doskonalenie umiejętności, kształtowanie kompetencji oraz postaw niezbędnych do podejmowania wyzwań  zawodowych przez Absolwentów kierunków studiów realizowanych w jego ramach. 

Misja

Misja Instytutu Ekonomii jest zgodna z misją Uczelni:  „Poznawać przyczyny i wartości rzeczy, dać uniwersalne wykształcenie, łączyć wiedzę zawodową z wiedzą ogólną o charakterze metodologicznym i teoretycznym”.  Cele wynikające z misji:

Analiza SWOT

Mocne strony

Słabe strony

Szanse

Zagrożenia

Cel strategiczny

Podniesienie jakości kształcenia na kierunkach studiów realizowanych w Instytucie Ekonomii poprzez rozwój oferty dydaktycznej oraz dostosowanie jej do potrzeb studentów oraz otoczenia gospodarczego

Cel operacyjne

  1. Doskonalenie kompetencji Nauczycieli akademickich,
  2. Doskonalenie i uatrakcyjnienie oferty dydaktycznej,
  3. Współpraca ze studentami,
  4. Rozwijanie współpracy z otoczeniem biznesowym na rzecz doskonalenia jakości kształcenia,
  5. Promocja oferty dydaktycznej Instytutu Ekonomii,
  6. Podejmowanie działań na rzecz optymalizacji obciążeń dydaktycznych Pracowników Instytutu Ekonomii,
  7. Pozyskanie międzynarodowych akredytacji dla kierunków studiów realizowanych w Instytucie Ekonomii.

Realizacja celów operacyjnych

L.p. Cel operacyjny i propozycja podejmowanych działań

1.

Doskonalenie kompetencji Nauczycieli akademickich

1.1.

Identyfikowanie potrzeb Pracowników Instytutu w zakresie organizacji szkoleń i warsztatów podnoszących kompetencje dydaktyczne i przekazywanie informacji do właściwych jednostek je organizujących.

1.2.

Poszukiwanie wspólnie z Dyrektorem Instytutu i Kierownikami Katedr właściwych rozwiązań w zakresie doskonalenia kompetencji dydaktycznych dla Nauczycieli akademickich, którzy uzyskali niskie oceny zajęć dydaktycznych 

1.3.

Wdrożenie programu mentoringu, w którym doświadczeni Nauczycieli akademiccy wspierają mniej doświadczonych pracowników dzieląc się wiedzą i praktycznymi umiejętnościami

1.4.

Prezentowanie i dzielenie się wiedzą w zakresie nowych stosowanych metod, narzędzi i form nauczania doskonalących proces kształcenia na poziomie Katedr

1.5.

Utrzymanie współpracy z jednostkami na UEK odpowiedzialnymi za jakość kształcenia i programy studiów

2.

Doskonalenie i uatrakcyjnienie oferty dydaktycznej

2.1.

Regularne przeglądy programów studiów we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi (przedstawicielami biznesu, administracji państwowej, absolwentami) i wewnętrznymi (studentami) w celu zapewnienia ich zgodności z oczekiwaniami rynku pracy

2.2.

Prowadzenie regularnie badania satysfakcji studentów i absolwentów

2.3.

Wprowadzanie do programu studiów interdyscyplinarnych kursów i stosowanie metod dydaktycznych umożliwiających rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia

2.4.

Wykorzystywanie w coraz większym zakresie metod aktywizujących studentów (np. studia przypadków, odwrócona klasa, prace projektowe, gry dydaktyczne) rozwijających praktyczne zastosowanie wiedzy

2.5.

Przygotowanie i publikowanie podręczników i pomocy dydaktycznych

3.

Współpraca ze studentami

3.1.

Udział studentów w kształtowaniu oferty dydaktycznej Instytutu

3.2.

Powoływanie opiekunów roku, opiekunów praktyk studenckich, koordynatorów dla studentów wyjeżdżających na studia w uczelniach zagranicznych i krajowych

3.3.

Aktywizacja studentów do aktywności w kołach naukowych

3.4.

Organizowanie promocji specjalności przed planowanymi terminami zapisów na nie, prezentowanie kart przedmiotów w przypadku wykładów do wyboru i seminariów

3.5.

Udostępnienie na stronie internetowej  Instytutu Ekonomii procedur postępowania dla studentów odnoszących się do problemów przedstawionych w Regulaminie studiów

3.6.

Opracowanie i zamieszczenie na stronie internetowej Instytutu Ekonomii wymogów stawianych pracom dyplomowym przygotowanym na kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim i praktycznym oraz dualnym opartych o Wytyczne przygotowania pracy dyplomowej w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, w tym również w języku angielskim

4.

Rozwijanie współpracy z otoczeniem biznesowym na rzecz doskonalenia jakości kształcenia

4.1.

Wykorzystywanie doświadczenia i wiedzy członków Rady Interesariuszy przy wprowadzaniu zmian w programach studiów oferowanych w Instytucie Ekonomii

4.2.

Rozwijanie sieci współpracy z przedsiębiorstwami i organizacjami umożliwiającymi studentom zdobycie praktycznego doświadczenia

4.3.

Organizowanie spotkań z praktykami na UEK w ramach realizowanych przedmiotów, czy działających kół naukowych oraz wizyt w przedsiębiorstwach jak również organizacjach umożliwiających studentom kontakt z przedstawicielami biznesu z ich branży

4.4.

Podejmowanie działań na rzecz przygotowywania międzynarodowych projektów dydaktycznych

4.5.

Intensyfikowanie kontaktów z wiodącymi krajowymi i zagranicznymi ośrodkami akademickimi

5.

Promocja oferty dydaktycznej Instytutu Ekonomii

5.1.

Prezentacja oferty kształcenia w szkołach średnich i podczas wydarzeń edukacyjnych (np. targów edukacji)

5.2.

Prowadzenie zajęć w klasach patronackich UEK przez Pracowników Instytutu Ekonomii

5.3.

Tworzenie możliwości dla osób spoza uczelni (np. młodzieży szkolnej) do uczestniczenia w różnych formach aktywności edukacyjnej w Instytucie

6.

Podejmowanie działań na rzecz optymalizacji obciążeń dydaktycznych Pracowników Instytutu Ekonomii

6.1.

Analiza obciążeń dydaktycznych Nauczycieli akademickich w Instytucie Ekonomii

6.2.

Ograniczenie nadmiernych obciążeń dydaktycznych i brakujących godzin do pensum

6.3.

Przekazywanie zajęć dydaktycznych wykładowcom spoza UEK jedynie w uzasadnionych merytorycznie przypadkach

7.

Pozyskanie międzynarodowych akredytacji dla kierunków studiów realizowanych w Instytucie Ekonomii

7.1.

Identyfikacja instytucji przyznających akredytacje kierunkom studiom i stosowanych przez nie wymagań oraz procedur postępowania

7.2.

Wsparcie Katedr w IE podejmujących prace na rzecz uzyskania akredytacji

7.3.

Rozpoznawanie innych możliwości pozyskania certyfikatów dla kierunków studiów realizowanych w Instytucie Ekonomii, umożliwiających uatrakcyjnienie i wzmocnienie pozycji oferty dydaktycznej